Kórkép, avagy januári találkozásaink az egészségüggyel 2.

Patalógia

Kénytelen vagyok a patalógiát is az egészségügy részének tekinteni,megfelelőbb kategória híján, bár szerintem kicsit morbid, hogy e két fogalom összetartozik. Az viszont igaz, hogy a morbiditás cseppet sem áll távol a patalógiától.

Én annak örülnék, ha a gyászolók tisztelete se állna távol azoktól, akik ilyen intézményben dolgoznak, s nem az lenne az elsődleges szempont, hogyan dolgozzanak zsebre, hanem hogy a törvényben előírtak szerint és a kegyeleti szempontokat szem előtt tartva végezzék munkájukat. Minden további helyett álljon itt panaszlevelünk, melyet az adott intézet vezetőjéhez továbbítottunk.


 Tisztelt X.Y. !

Ezúton szeretném jelezni az általam észlelt anomáliákat, egyben panaszt tenni.
Közeli hozzátartozónk (......) 2013.01.27-én elhunyt az Országos Kardiológiai Intézetben, ahol vasárnap telefonon azt az információt kaptuk, hogy 28-án hétfőn megkapjuk a szükséges dokumentumokat a temetés megrendeléséhez.
Egy nap szabadságot vettem ki, hogy intézzem, de személyesen már azt mondták - a boncolás mellőzését kérő nyilatkozat kitöltése után -, hogy a halottvizsgálati bizonyítványt a YYY. számú Patológiai Intézet adja ki, menjünk oda.
A patológián naponta kétszer érdeklődtem telefonon, hogy mikor mehetek érte, de még ma, csütörtök (01. 31.)10 óra 30 perckor is azt közölték, hogy nincs kész a dokumentum és nem is tudják, mikor készül el; érdeklődjek másnap. Ekkor elfogyott a türelmem és közöltem, hogy panaszt teszek az ügy elhúzódása miatt. Rögtön előkerült a dokumentum, egyben közölte az úr, hogy akkor vehetem át, ha kifizetek 20.000-Ft. + áfát. Kérdésemre, hogy milyen címen kérik tőlem ezt az összeget, letette a telefont, nem válaszolt.
Metróra ültem, odamentem a halottvizsgálati bizonyítványt átvenni és kértem a tájékoztatását a fizetendő összeg indokoltságáról.  a következőket közölte: az ideszállítás óta felmerült költségek (hűtés, tárolás és a holttest „rendbetétele”) miatt kell fizetni.
 Én ezt vitattam, hivatkozva a 34/1999. (IX. 24.) BM-EüM-IM együttes rendelet az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról, valamint a rendkívüli halál esetén követendő eljárásról és kérdeztem, hogy mit takar a holttest rendbetétele. Azt mondta, hogy nem érdekli a törvény, fizetnem kell, Ön (Igazgató) így rendelkezett.
Felolvastam neki a fent említett rendeletből, miszerint a halottvizsgálati bizonyítvány kiadását követő első munkanaptól terhel engem a tárolási, hűtési költség és várhatóan nem kell tovább tárolni, hiszen rögtön intézkedem a temetést végző intézetnél - az elhunyt még életében megrendelte a szolgáltatást, nekünk csak „aktiválni” kell - úgyhogy azonnal elszállítják. De, ha fizetni kell, akkor sem 20ezer forint + áfá-t, hiszen a kifüggesztett díjszabás ezt nem indokolja.
Azt válaszolta, hogy a kiállítás dátuma 30-a (vagyis a tegnapi nap) és nem hajlandó az átadásról dátumozott átvételt igazolni. Kezembe nyomta az összes papírt azzal, hogy menjek, ahova akarok, őt nem érdekli, de 12ezer forintot (!!) akkor is ki kell fizetni. A hirtelen díjcsökkentést nem indokolta, csak azt mondta, hogy a holttestet csak akkor adják ki a temetkezési intézetnek, ha fizetünk.

Nem értem, hogy húzódhat el egy ilyen ügy, hogy történhet ilyen eljárás, hogy bánhatnak így az elhunyt hozzátartozójával, annak érzelmi megrázkódtatását, „bénultságát” kihasználva indokolatlan (és törvénytelen!) fizetésre kötelezni.
Ha nem lépek fel határozottan, akkor ki tudja, mikor kapom meg a halottvizsgálati bizonyítványt és fizethetek 20e.Ft. + Áfát.
Kérem az ügy kivizsgálását és a holttest kiadását.

 Köszönettel,

                         stb .... 

Megjegyzések

Megjegyzés küldése